Op stap door Azië - Zijderoute

Bijzondere ontmoetingen

Leuk die snelle reacties op het eerste verhaal. We zijn in onderhandeling geweest over zo'n grote souqlamp, maar het schijnt cultureel erfgoed te zijn, gelukkig maar. We zijn trouwens na 4 dagen wel souqmoe.

Er valt zoveel te vertellen dat we niet weten waar te beginnen en waar te eindigen. Onze reisgroep is inmiddels gearriveerd. In totaal zijn we met 18 mensen, inclusief de reisbegleidster, keurig verdeeld9 mannen en 9 vrouwen. De eerste indrukkenover de groep zijn goed, het zal voor ons even wennen zijn in een groep op stap te zijn. Alhoewel we zijn nog niet met de groep onderweg geweest. Dat gaat dinsdag gebeuren wanneer we naar Palmyra gaan. Hier in Damascus doet iedereen zijn eigen programma, soms samen met anderen. We komen hier nog weleens op terug.

We willen iets vertellen over twee bijzondere ontmoetingen.

We zaten bij een fruitsapstalletje eengeweldig groot glas mixed fruit te nuttigen toen we in gesprek kwamen met twee jongeren, een Deen en een Pool. De laatste was een heel interessante vent: hij sprak zowel Russisch (wat niet zo gek is voor een Pool) en Farsi, de taal die in Iran gesproken wordt. Hij had Perzische geschiedenis gestudeerd en had de taal er maar bij genomen. Hij vertelde ons dat het Farsi zeer sterk afwijkt van het Arabisch, het blijkt meer verwantschap te hebben met de Westeuropese talen. Dat wisten wij dus niet, in Iran zullen we eens goed gaan luisteren of we iets kunnen ontdekken daarvan.

's Avonds op een theeterras ontmoetten we twee Syrische christenen, 22 en 32 jaar oud. De oudste werkt op het Immigratiedepartement, de andere is programmeur en ontwerpt websites, soms ook voor Nederlandse opdrachtgevers. De Christenen zijn een behoorlijk grote minderheid in dit land. De Islam is geen staatsgodsdienst, hoewel de grondwet bepaalt dat de president een moslim dient te zijn. Ruim 90 % is moslim: waarvan 80 % soennieten, 7 % alawieten, 2 % druzen, 1 % ismaëlieten. De overige 10 % zijn christenen: oosters orthodox, katholiek en protestant. In Damascus is een Christelijke wijk, wat goed te merken is aan hoe de mensen gekleed gaan en uiteraard kom je een aantal kerken tegen. Je komt hier dus vrouwen tegen die gewoon Westers gekleed gaan met alle bloot vandien. Daarnaast uiteraard vrouwen volledig in het zwart gekleed met boerka en al en allerlei variaties daartussen. Het lijkt erop dat de Christenen hier redelijk vrij gelaten worden. De jongste jongen vertelde echter dat hij graag in een Christelijk land zou willen leven, zou ook Libanon kunnen zijn. Hij merkte daarbij heel fijntjes op dat wij toeristen veel van de gebouwen, landschape.d. zien maar niet hoe de mensen echt leven. Daar heeft hij helaas gelijk in alhoewel zulke gesprekken als met die jongens je wel iets wijzer maken. Beiden zijn ze nog ongetrouwd, ze kunnen het niet betalen: er moet een huis zijn (± Euro 100.000, heel veel geld voor hier), een goede baan en uiteraard een auto (volgens ons de 2e god na Allah in dit land, bij ons is dat bij sommigen overigens niet anders, er is alleen bij de meesten geen god/allah) en natuurlijk nog wat geld. Helaas was de tijd tekort om daar verder over door te vragen.

Het taalgebruik zal hier endaar wel voor verbetering vatbaar zijn, maarje zit hier in zo'n internetcafe, met een televisie aan op een geluidsniveau voor gehoorgestoorden,en je wilt er niet telang over doen.

Tot een volgende keer.

Groet,

Marian & Piet

Jan Floris

Piet en Marian, Prachtige start zo te lezen. De attentiemail dat er een berichtje geplaatst was kwam in mijn spam-mapje. Nu ik jullie als vriend heb gemarkeerd komt dat hopelijk niet meer voor.

Jan en Lucia

Hé globetrotters,

We volgen jullie op de voet en hangen aan je "lippen".

Groeten

Jan en Lucia

Ad en Nel

Zo internet café voor gehoorgestoorden is wel wat voor mij Piet.
Wij zien jullie genieten

Gerald & Annemiek

Piet en Marian, wat komt dat allemaal bekend voor: internetcafeetjes met veel lawaai, nog tragere computers dan je oioit hebt gezien en inderdaad van die gesprekken ..... Leuk dat dat al zo snel allemaal op je pad komt. Gesprekken met de minder ontwikkelde autochtonen zullen waarschijnl;ijk alleen met handen en voeten gevoerd kunnen worden, veel sterkte en plezier daarmee! Blijf ons op de hoogte houden, we lezen graag mee! Oh, broer Martin is zondag vader geworden: Suze is de jongste loot aan onze boom!
Gerald en Annemiek

Rob en Ivy

Hoi Piet en Marian,

Door jullie reisverhalen krijgen wij zelf ook weer inspiratie en zin om te reizen. In de herfstvakantie zal het wel het Klimduin in Schoorl oid worden. Maar wij denken er een ander temperatuurtje bij en wat ander publiek en houden ons dan voor dat wij door een oase in de Sinai of Jordanie struinen. Gelukkig hebben ze hier in Schoorl wel overheerlijke appeltaart.
Piet en Marian, leuk om op de hoogte te worden gehouden via jullie site. Nogmaals wensen we jullie een fantastisch reisavontuur.

Groeten van Rob en Ivy

Peter en Connie

Hallo Piet en Marian,

Bij jullie verhalen begint het aan alle kanten te kriebelen: de trekdrang naar het verre en onbekende laat zich gelden. Wanneer ik het verslag lees is het net of ik over jullie schouder mee kan kijken. Eigenlijk jammer dat je die herrie van de tv en alle geuren niet mee kunt sturen met het verhaal.
Ik heb eens uitgebreid gekeken naar de reiskaart van Google. Toen drong pas echt door hoe groot jullie avontuur is. We zijn benieuwd naar het vervolg.

Geniet!
Groeten uit een kil en verregend vaderland.

Connie en Peter

helma van der neut

hoi Marian en Piet,
de leerlingen in V5 zijn inmiddels ook op reis voor CKV, maar dan slechts digitaal!en door het lezen van wereldliteratuur. Ik weet niet of zij zo'n cultuurshock als jullie ervaren (hebben) zouden overleven! Maar bij sommigen proef je wel de zin om een andere cultuur te leren kennen en dat is toch leuk. Geniet ervan! Tijdens de "reis"lessen in V5 denk ik aan jullie en lees ik jullie avonturen!
groeten,
helma