Op stap door Azië - Zijderoute

Werelden van verschil ........

(De Turken hebben een iets ander toetsenbord: ze kennen een i met punt en een i zonder punt, de laatste zit echter op de plek van onze i, heel lastig, zie onder. Voordat Turkije toegelaten wordt tot de EG zullen ze dit veranderd moeten hebben.)

We zitten nu in het land van de Koerden waar de mensen ook weer zeer vriendelijk zijn. Inmiddels aangekomen in de plaats Van, gelegen aan het Van meer (3700 km2), na een lange maar prachtige rit vanuit Diayarbakir (wel de ‘hoofdplaats' van de Koerden genoemd). Door de hogere ligging hebben we nu, na een paar hete weken, een zeer aangename temperatuur. Geen airco nodig, lekker slapen onder een dekentje. Overmorgen gaan we Iran in.

Syrië hebben we ervaren als een gastvrij en zeer veilig land. Het is echter wel duidelijk een Arabisch Islamitisch land. Dat is o.a. te merken aan de wijze van kleden: veel vrouwen dragen minimaal een hoofddoek, vaak een zwarte, ook regelmatig vrouwen met alleen een spleet bij hun ogen. Het is wel een komisch gezicht wanneer daar een zonnebril in geplaatst is en een modern geklede man naast loopt. Daarnaast zijn er ook vrouwen die Westers gekleed gaan tot leggings aan toe, maar dat kunnen ook Christenen zijn. Syrië is een land dat er overwegend dor en droog uitziet. Ze hebben problemen met het verkrijgen van water: de Turken hebben de nodige dammen in de Eufraat en de Tigris gebouwd en verkopen nu het water aan ...... Misschien kan onze Prins nog iets betekenen voor de Syriërs. Daarentegen is in Syrië de benzine 3x goedkoper dan in Turkije. Aan de grens werd bij onze Syrische bus door de Turken precies gemeten hoeveel diesel er in de tank zat om te voorkomen dat er diesel doorverkocht werd.

En dan kom je in Turkije: veel groen, o.a. veel katoenvelden, maar ook middenberm begroeiing en veel water. Er wordt veel gesproeid, 's avonds ook de straten om alles wat op te frissen (onmogelijk in Syrië). Turkije is duidelijk een veel Europeser land. De grote plaatsen stralen lang niet altijd een echt Islamitisch karakter uit. Antakya was de eerste plaats die we, vlak over de grens met Syrië, aandeden. Zo totaal anders: zeer weinig hoofddoeken en zeker niet bij de jonge vrouwen en meisjes. Ook de rest van het straatbeeld, o.a. de winkels, het autopark, de overwegend nieuwe stadsbussen. Dit betekent uiteraard niet dat alle plaatsen zo zijn. We zijn ook op plekken geweest waar het er duidelijk nog traditioneel aan toegaat. Ook hier natuurlijk veel kleine winkeltjes en straathandeltjes. Maar ook hier in het oosten, het land der Koerden, is het in de grote steden minder conservatief dan we verwacht hadden.

Op weg hier naar toe is ons verder vooral opgevallen hoe hard er gewerkt wordt aan de verbetering van de infrastructuur. Op zeer veel plekken zijn of worden goede tweebaanswegen vebreed tot vierbaanswegen en dat gebeurt met goede moderne apparatuur. Goede wegen leidt meestal tot meer mogelijkheden om de economie te verbeteren en dat zal in het land van de Koerden wellicht leiden tot minder weerstand. Hier is overigens de politie en het leger vaak duidelijk zichtbaar aanwezig, zowel in de stad als onderweg. Legerplaatsen langs de weg met ‘roadblocks' waar toeristenbussen helemaal geen last van hebben. Het moet duidelijk zijn: de belangrijkste macht in dit land, het leger, houdt alles goed in de gaten. Volgens een Koerd die ik hier sprak is de opperbevelhebber van het leger verreweg de belangrijkste man in dit land.

Tenslotte: zowel in Syrië, maar vooral in Turkije, is het mobieltje al bijna net zo belangrijk als bij ons. Hier in Van barst het van de telefoonwinkels en -verkopers.

Ons volgende wereld van verschil zal Iran zijn!!

Tot dan, Marian & Piet

van moeder wit

ik ben nu by rob en carla we hebben n rondje heerhugowaard gereden het is hier erg mooi weer, nog heel veel plezier dit heb ik zelf getikt.
Groetjes, moeder wit.
goed he?

jos en wil

Hoi Marian en Piet,
Geweldig leuk en interessant om mee te mogen genieten van jullie reisverslagen.
Blijf maar lekker doorgaan zo!
Groetjes Jos en Wil

co en mia

ook wij volgen jullie op de voet , zo te zien heb je nog steeds tijd over om ons over jullie mooie reis te berichten zelfs Harrie en Antoinette zien zo'n reisje ook wel zitten wij volgen ook maar wel in een draagstoel , gr.ook van de bridgers.

Ellen

Hoi Marian (Piet ook hoor)

Moest vorige week nog aan je denken omdat
ik heerlijke zuurkool aan het eten was!!!
Als je terug bent in Nederland kom je maar
weer een keer eten en geef je Piet maar iets
anders te eten. ha ha!!!

Groetjes Ellen

John

Marian en Piet,

Het zijn weer mooie foto's die jullie hebben gemaakt.
Ik zal zaterdag aan de slager vragen of hij ook carbonades heeft van koerdkoeien. (lijkt me heerlijk)
Groeten John

Nel en Gerard Mateman

Leuk om via jullie weblog ook ervaringen en belevenissen te lezen. Wij denken in het bijzonder aan Trudie, onze vriendin, en zouden haar graag gezien hebben in haar bergschoenen en chador!
Geniet allemaal erg en pas goed op elkaar!