Op stap door Azië - Zijderoute

De "In's" en "Out's" van Iran.

Kashgar is de stad waar we ons nu bevinden. Het is herfst. 's Avonds en 's nachts koud, overdag zonnig en fris. We hebben overigens, tot nu toe, nog geen wind gehad en 1 dag, 7 uur lang, regen, mist, hagel en sneeuw. Dat was op weg naar de grens met Kirgizstan. Over het laatste land een volgende keer.

Kashgar is een grote stad met een oud gedeelte waar voornamelijk moslims, veelal de Oeigoeren, wonen en een modern gedeelte met grote winkels (zelfs shopping malls die doen denken aan de Bijenkorf) en allerlei kleine bedoeninkjes en straathandel. Ondanks het feit dat er enorm veel verkeer is komt de stad heel rustig over: alle brommers ' zoeven' op elektriciteit voorbij. Uitkijken geblazen want ze rijden wel overal, ook op de voetgangers gedeelten en je hoort ze niet.

Ik had beloofd het een en ander over Iran te schrijven: het land waar alle dames 'in doeken gewikkeld zijn'. Toch proberen ze daar hun eigen weg te vinden en de regels te omzeilen of naar eigen goeddunken te interpreteren. Als je goed om je heen kijkt zie je dat lang niet iedereen in zwarte chadors loopt, kleurig gebloemd kan ook. Verder dragen heel veel vrouwen jeans (ik heb zelfs leggings waargenomen!) of andersoortige lange broeken, daarover een jurkje of veelal getailleerd jasje tot net over de knie. De naaldhakken, soms zelfs in goud uitgevoerd, waren duidelijk te zien omdat de broekspijpen op ' hoog water' stonden. Verder een hoofddoek waaronder soms een enorm getoupeerde kuif/suikerspin te voorschijn komt. Wat betreft de make-up is (natuurlijk niet bij iedereen) duidelijk een modeverschijnsel: dikke lagen poeder, wenkbrauwen die met elkaar verbonden zijn door een lichte lijn. Wenkbrauwen in de ' mooiste vormen ooit' gezien. Een zwart lijntje onder de ogen, geen lipstick. Soms was ook duidelijk te zien dat er neuscorrecties waren toegepast: de pleisters zaten er nog op. Als accessoires de enorme Gucci zonnebrillen-en tassen......

Soms zag je ook stelletjes hand in hand lopen of zaten mensen bij/met elkaar in parkjes. Een enkele keer ook met een arm over de schouder. Dat kan je wel op straf komen te staan. We zagen een keer dat een ' stelletje' de politieauto in moest. We hadden net geconstateerd dat ze zo gezellig op een bankje zaten.

Echter in het openbaar je kind de borst geven levert geen problemen op. Het heeft me echt verbaasd dat dat zonder gene kan, zelfs als toeristen foto's nemen van omringende objecten of personen of gewoon aan tafel in een restaurant.

Tijdens de Ramadan kan je, als toerist, een blikje cola kopen en te horen krijgen: ' You may drink it, behind the trees, you're tourist'. Op die manier hebben we in een parkje ijsjes gegeten ter ere van Ineke haar verjaardag, met zijn vijven op het gras achter de struiken!

Verder is Iran het land van:

• ' Welcome to Iran/our city'
  • ' What do you think of our city'?
  • veel jongeren
  • veel mannen
  • veel mobiles
  • overal tissues. In de bus, op je kamer, tijdens het eten. Winkels vol met alleen dozen tissues
  • veel, heel veel kebab
  • appelbier, lemonbier, original/classic Bavariabier 0 of 0,5 procent
  • rauwfaserbrood: heel dun, droog brood, komkommer, tomaat, olijven, feta, honing, worteltjesjam of rozenjam en yoghurt als ontbijt.
  • zoet gebak (geen baklava)
  • spaarlampen (Later ontdekten we dat men deze lampen in alle 'stan'landen ook heeft. Je komt geen andere lampen meer tegen) !!!
  • 'coffeenet' = Internet
  • links en rechts wordt vaak door elkaar gehaald
  • rekenfouten komen praktisch bij elke rekening voor, maakt niet uit waar je afrekent. Ook geld teruggeven levert problemen op.
  • het verkeer is, voor ons westerlingen, een chaos: ze rijden links en rechts door elkaar. Oversteken kan je het best in groepjes en ' hoppend' naar de overkant zien te komen.
  • zelf als toerist gefotografeerd worden door Iraniers
  • je hoort bijna nooitde oproep tot gebed van de moskee, bij de Shiieten wordt overigens maar 3 keer per dag opgeroepen tot gebed en geen 5 keer zoals bij de Soennieten.

Nog een laatste bijzonderheid: ze zijn gek op ' kamperen' ! In het weekend zie je dan op allerlei parkeerterreinen felgekleurde koepeltentjes/tenten. Daar zitten veelal de vrouwen in want dan kan de sluier af. Buiten wordt op gas gekookt. 1 keer zagen we zelfs een tent in een grote truck container op een parkeerterrein, er om heen nog een aantal tentjes. De hele familie was aanwezig.

Al met al een bijzonder land met erg aardige mensen.

Wat betreft de foto's Iran deel 2 is aangevuld!!

Morgen vertrekken we met de trein (softsleeper) naar Turpan.

Heel veel groeten,

Piet en Marian

Lea Busch

Het is alsof ik een spannend boek aan het lezen ben en ik geniet dan ook van jullie boiende verhalen.
Vooral zo doorgaan, zou Barry Hughes zeggen.
Ik wens jullie dan ook een fantastische vervolg van deze droomreis toe. Groetjes,
Lea

Thilly Verbeek

Dat Iran zo'n gastvrij land is!! Jullie hebben daar echt genoten. Ik geniet van jullie verslag en zeker van de vele foto's. Succes maar weer. Een knuffel van ons. Thil en Jan

Dagmar en Jacco Beers

Weer een geweldig verhaal het leest lekker weg. En je hebt het idee dat je zelf de reis aan het maken bent.
Zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin Blijf genieten

groet Dagmar en Jacco

Jan Floris

Piet en Marian, Wij hebben dit weekend in Leiden een prachtige tentoonstelling luchtfotografie mbt Iran bekeken in het Rijksmuseum van Oudheden. Tot 8 maart aldaar te bekijken, maar ook gedeeltelijk op de website

Toos Bom

Beste Marian en Piet.
Wij zijn al lang van plan een reis door Iran te maken. Nu eits de ambassade dat je een uitnodiging heb om een visum voor Iran te bemachtigen.
Wat is jullie ervaring daarmee?

Piet

Beste Toos,

We hebben de Zijderoutereis met een reisorganisatie gedaan: Koning Aap. Een visumbureau heeft onze visa verzorgd en ik neem aan dat bij de aanvragen het reisplan van Koning Aap zat. Misschien moet je eens bij een visumbureau informeren, bijv. Tauris in Amsterdam, www.visum.nl. Succes ermee, ik hoop dat het lukt want Iran is zeer de moeite waard.